Speedscapes

gbrUsa30

The word “Speedscapes” is of my own invention (I believe), and is meant to evoke the idea of a landscape bent by speed.

My “Speedscapes” are shot from a  moving train, bus, car or something similar. This technique varies the style of the images from realism to dream-like abstraction. It is this bending of the everyday world which fascinates me. When a change of the known, realistic world occurs in this way, it opens up for new ways of perceiving “the world”. Everyday objects or landscapes must be re-examined, and this process can open the mind for surprising new thoughts.

So how do I achieve this style? “Speedscapes” are a sort of inverted sports photography where the photographer pans with an object, like a racecar, to keep it sharp while blurring the background.  In “Speedscapes”, the photographer himself moves past a stationary object or landscape, panning to lock the camera on target. The camera’s panning motion, in conjunction with the supporting platform’s translational movement forms the circular “brush” strokes, captured through a suitable shutter speed. The style varies depending upon which way the camera moves, the speed of the “platform” and whether the exposure takes place moving towards the object, traveling away, or simply alongside.

The digital negative – the raw file – is then processed in the same manner as in an analogue dark room. I work with contrast, highlights and shadow to show movement and the image in an optimal way. In my images I do not manipulate details other than removing dust and speckles coming from the camera sensor.


norskflaggh30“Speedscapes” er min egen ordkonstruksjon som skal antyde at det er  landskapsmotiver påvirket av hastighet.

“Speedscapes” er motiver – gjerne landskap –  tatt fra bevegelige standpunkt som tog, buss, bil ol. Teknikken gir fotografiene et uttrykk som spenner fra det realistiske til det drømmeaktige abstrakte. Det er denne vrien av det naturalistiske,  realistiske motivet mot det  abstrakte landskapet som fascinerer meg. I endringen av det realistiske åpner man for å se de kjente omgivelsene våre på en ny måte. Motivene må undersøkes og i den prosessen skapes det muligheter for å se “verden” på en ny måte – bli overrasket av nye tanker.

Så hvordan oppstår det spesielle uttrykket? Speedscapes er en slags invertert form av “sportsfotografiet” der fotografen panner med objektet som farer forbi. Her beveger fotografen seg forbi objektet. Kunsten ligger i å låse kameraet mest mulig til motivet når eksponeringen foregår og bruke en lukkertid som er lang nok til å fange bevegelsen.  Virkningen endrer seg med bevegelsesretning til kameraet, hastighet og hvor motivet blir eksponert i forhold til om man er på vei mot motivet, eller på vei fra det.

Det digitale negativet blir så behandlet på samme måte som man kunne gjøre det i det analoge mørkerommet. Det jobbes med kontraster, høylys- og skyggepartier slik at bevegelsen og motivet trer tydelig fram. I mine speedscapes gjøres det ingen andre bildemanipuleringer enn dette og fjerning av støv og flekker i bildet som stammer fra sensoren i kameraet.